Cikkek

Napozás okosan

Kérdések és válaszok a témában

2021. 07. 16.

Napozás okosan

 

Mit jelent a faktorszám, az UV-sugárzás és miért fontos a fényvédelem?

 A napfény egészség és boldogság forrása. Amikor napozunk, melatonin és a szerotonin termelődik a testünkben, ennek hatására javul a hangulatunk, boldogságérzetünk, és általában jobban is alszunk. Ráadásul a D-vitamin – ami valójában egy hormon - az UV-B sugarak hatására válik aktívvá a bőrben. Ez pedig nem csak a csontok egészsége miatt fontos, hanem azért is, mert minden egyes sejtnek szüksége van rá az anyagcsere folyamatokhoz és az immunrendszer erősítéséhez. Azt már remélhetőleg az óvodás gyerekek is tudják, hogy délelőtt 11 és délután 4 óra között nem tanácsos a tűző napon tartózkodni, és fontos, hogy megfelelő faktorszámú napvédőt használjunk. Az viszont már korántsem ilyen egyértelmű, hogy mit jelentenek a faktorszámok, vagy hogy pontosan mi is az UV-sugárzás. Nézzük sorban a legfontosabb kérdéseket és válaszokat!

 

Mi az UVA és UVB sugárzás?

 Az ibolyántúli, ultraibolya vagy ultraviola sugárzás (röviden UV-sugárzás) a látható fénynél kisebb, de a röntgensugárzásnál  nagyobb hullámhosszúságú elektromágneses sugárzás. A szó eredete, hogy a legkisebb hullámhosszúságú, de még látható fény színe az ibolya (latinul: viola). Tehát az ennél nagyobb, ezen túli frekvenciájú rezgés az ibolyántúli sugárzás. Az UVA és az UVB sugárzás a hullámhosszban különbözik: a nagy hullámhosszút A-val, a közepeset B-vel jelöljük. A napfény UV tartományba eső sugarai a bőrben különböző reakciókat indítanak be, többek között a mélyebb rétegekben található sejtekben fokozzák a melanin nevű sötét festékanyag termelődését: ez idézi elő a barnulást. A folyamat lényege a szervezet védekező mechanizmusa a túlzott sugárzás ellen. Ez a „beépített” védelem csak bizonyos szintig működik: a melanintermelő képesség ugyanis egyénenként változó, genetikai meghatározottságú. Amikor nem tudunk elegendő pigmentet termelni a megfelelő bőrvédelemhez, akkor leégünk.

 

Miért fontos a fényvédelem?

 Nem csak azért mert a leégés fájdalmas, hanem azért is, mert hosszú távon káros, és egészen drámai következményei is lehetnek: a bőrrákkal kapcsolatos összefüggései ma már széles körben ismertek. Emellett a bőr öregedése szempontjából is ez az egyik legmeghatározóbb tényező. Talán nem is hinnénk, de a bőröregedés jeleinek döntő többségéért bizony a védelem nélküli, túlzott napozás felel. Az UV-A sugarak a bőrbe hatolva katalizátorként gyorsítják a bőr idő előtti öregedését, és jelentősen hozzájárulnak a mély ráncok kialakulásához. Éppen ezért a rendszeres és bőrtípusnak megfelelő, mindennapos fényvédő használata komoly fegyver lehet a bőröregedés elleni harcban.

 

Mit jelent a faktorszám?

 A naptejeken feltüntetett, SPF betűszó a Sun Protection Factor rövidítése, ami magyarul fényvédő faktort jelent. A fényvédő faktor tulajdonképpen egy arányszám, amely azt adja meg, hogy az adott termék használatával mennyiszer több időt tölthetünk a napon leégés kockázata nélkül, méghozzá ahhoz képest, mintha nem használnánk. A faktorszám és bőrünk leégés-mentesen napon tölthető idejének szorzata lesz az a végső idő, amit a naptej használata mellett pirosodás nélkül bír ki bőrünk. Tehát például egy átlagos felnőtt esetében 10-es faktorszámú naptejjel a képlet így nézne ki: 10 (faktor) x 20 (perc) = 200 perc. A fényvédő faktor száma azt mutatja, mennyivel hosszabb ideig tartózkodhatunk a napon az adott faktorszámú naptejet használva a leégés rizikója nélkül. Átlagos felnőtt viszont csak elméletben létezik, ezért elősorban a bőrtípusunkat kell beazonsítanunk ahhoz, hogy ki tudjuk kiválasztani a megfelelő napvédőt. Ha például nagyon világos, érzékeny a bőrünk, akkor akár néhány perc is elég lehet a leégéshez, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen magas faktorszámú napvédőt választunk. Fontos, hogy napozás közben, különösen fürdés, izzadás vagy törölközés után, gyakran és bőségesen használjuk újra a naptejet, hogy folyamatos védelmet biztosítsunk a bőrnek.

 

Hogyan védjük a gyerekek bőrét?

 A vízparton – amikor épp nem lubickolnak - a gyerekek akár órákat is képesek a parton tölteni egy-egy homokvár építésével. A vízparton – és a vízben is - könnyebben leéghetünk, így a napsugarak elleni védekezésre még inkább ügyelnünk kell. Az egy év alatti gyermekek bőre még különösen érzékeny, ezért őket egyáltalán ne napoztassuk. A nagyobb gyerekeknél pedig mindig kifejezetten gyerekek számára készített, magas faktorszámú készítményeket válasszunk. A legjobb, ha a strandon még délután is inkább az árnyékban pihenünk velük, de a megfelelő hatás elérésének érdekében a napvédő krémeket még indulás előtt vigyük fel. Így talán több esélyünk van rá, hogy mindehova megfelelő mennyiség kerül, mint akkor, ha a strandon kellene rohangálnunk utánuk.