Cikkek

Méregtelenítés vagy fogyókúra?

Ünnepek utáni méregtelenítés

2021. 02. 02.

Február van, a december végi, ünnepélyes ígéretek már sokszor a múlt ködébe vesznek. Pedig a leggyakoribb újévi fogadalmak közé tartoznak az életmódváltással, egészséggel kapcsolatos elhatározások. Mit tehetünk azért, hogy az életmódváltás ne csak néhány hónapig tartson, hanem valóban egy életre szóljon? Fontos, hogy mindig reális célt határozzunk meg önmagunknak, és hogy hosszú távon fenntartsuk a motivációnkat. Függetlenül attól, hogy az ünnepek alatt felszedett néhány kilótól szeretnénk megszabadulni, vagy hosszabb távon szeretnénk változtatni az életmódunkon, az út a rendszeres mozgáson és a megfelelően kiválasztott diétán át vezet, és ha jól csináljuk, csak nyerhetünk vele. Jobb közérzetet, egészséget és nem utolsósorban elismerő pillantásokat is.

Méregtelenítés vagy fogyókúra?

Nem mindegy, hogy méregteleníteni vagy fogyni szeretnénk. Bár a méregtelenítő kúra során általában néhány kilótól is megszabadulnunk, a méregtelenítés célja nem ez, hanem az, hogy segítsünk a szervezetünknek megszabadulni a felgyülemlett mérgező anyagoktól. Ha igaz a mondás: „az vagy amit megeszel”, akkor elsősorban az egészségtelen, cukros vagy felesleges adalékanyagokkal teli ételeket eszik, annak szervezete is lassan átáll a káros működésre. Többféle tisztítókúra ismert, és persze mindenki másra esküszik, de azért van közös pontjuk: a legtöbb kúra bő folyadékfogyasztáson és csökkentett szilárd-bevitelen alapul. Ezen kívül viszont nagyon széles a paletta: a néhány napos léböjtkúrától  a rendszeres - hetente végzett - tehermentesítő napokig. Ilyenkor télen nagyon fontos a megfelelő vitaminbevitel is: amit táplálékkal nem tudunk bevinni, pótolhatjuk étrend-kiegészítőkkel.

Fogyókúra – nem kell, hogy szenvedés legyen!

Az első és legfontosabb szabály, hogy ne állítsunk irreális követelményeket magunk elé. Ha néhány hét alatt szeretnénk megszabadulni húsz kilótól, az sem a testünknek, sem a lelkünknek nem fog jót tenni, és nagy a valószínűsége, hogy kudarcot vallunk. Ha elfogadjuk, hogy látványos és gyors sikerek helyett lassabban haladunk, nagyobb eséllyel érjük el a kitűzött célt. A sikerélmények,  „mérföldövek” elérése nagyon sokat segíthet a lelkesedés és a lendület megtartásában. Ha ismerjük a saját korlátainkat, akkor nagyobb eséllyel állítunk össze olyan tervet, amit képesek leszünk végigcsinálni. A tervezés és a részcélok kitűzése ugyanis legalább olyan fontos része a folyamatnak mint maga a kúra. Egy sikeresen befejezett, de kevésbé eredményes – nem fogytunk annyit, amennyit szerettünk volna - fogyókúra, sokkal többet ér, mint egy lelkesen elkezdett, és néhány hét után feledésbe merült próbálkozás. Már maga tudat, hogy képesek voltunk változtatni az életünkön, és végigcsinálni  a kúrát, rengeteget számít: legközelebb könnyebben vágunk neki egy újabb diétának, fogyókúrának, ha már sikerrel teljesítettünk egyet. A teljesíthető terv megakadályozza azt is, hogy elbizonytalanodjunk vagy csapongjunk egyik diétából a másikba.

Készíts tervet!

Nem kell nagyon bonyolult tervezési folyamatban gondolkodni, egyszerűen csak fektesd le az alapszabályokat: ezek lesznek azok a tájékozódási pontok, amik segítenek szem előtt tartani a kitűzött célt. A fogyókúra általában étkezési változásokból és rendszeres mozgásból áll.

1. Étrend – milyen ételek fogyasztását fogod kerülni, és melyek azok, amelyek a korábbinál többször fognak a tányérodra kerülni? 

2. Étkezések száma – naponta hányszor fogsz étkezni?

3. Mozgás - milyen mozgást fogsz végezni? 

4. Mozgás gyakorisága - Milyen rendszerességgel fogsz mozogni, edzeni?

 Hajrá!